جستجوی این وبلاگ

۱۳۹۱ اسفند ۱۱, جمعه

بررسی توپو گرافی منطقه چوپانان

بررسی توپو گرافی منطقه چوپانان

در بررسي توپوگرافي منطقه ، ميتوان چهار طيف ارتفاعي را براي روستاي چوپانان در نظر
داشت وكه در هر چهار طيف ارتفاعي اراضي روستا شرايط محيطي متفاوتي حاكم است .كه از پست ترين ان كه شنزار هاي روان است تا مرتفع ترين آنها كه قلل عباس اباد است كه پناهگاه بكر و زيبا براي تنها نسل بازمانده از يوز پلنگ اسيايي است.

طیف ار تفاعی

در صد مساحت اشغال کرده

کمتر از 1000 متر

49

1000_1500

43

1500_2000

7

بیش از 2000

1

جمع

100

منطقه با ارتفاع كمتر از 1000 متر :

معمولا به اراضي شور و تپه هاي ماسه اي روان بدون عارضه توپوگرافي اختصاص پيدا كردند كه بيشتر منطقه را در شمال چوپانان اشغال كرده است.در این منطقه برای جلوگیری از حرکت شن های روان در سال های اخیر دست به کاشت بوته و درخت توسط جنگلبانی روستا ده است.





منطقه با ارتفاع 1500_1000 متر:

اين منطقه ارتفاعي حدفاصل جنوب روستا تا دامنه ارتفاعات كوه امامزاده و انبار را تشكيل ميدهد ، پديده هاي شوري در اين منطقه كمتر از است و تراكم شبكه ابراه در ان بيشتر مشاهده ميشود .و منطقه مسكوني در اين طيف ارتفاعي قرار دارد در اين منطقه امكان دسترسي به اب و خاك و اسكان حفر چاه و ظهور چشمه ها نيز در همين طيف ارتفاعي ميباشد.



منطقه ارتفاع 2000_1000متر:

در اين منطقه بيشترين دامنه هاي پر شيب را دارد كه خاك و پوشش گياهي مناسب نسبت به نقاط ديگر دارد و تقريبا سكونت در ان واقع نشده است.



طيف 2000 متر و بيشتر :

در اين منطقه ققل پر ارتفاع هستند كه ارزش مرتعي ندارد و اين منطقه از جنس سنگ است اين ارتفاعات به عنوان خط تقسيم اب در حوضه هاي منطقه شناسائي ميشوند و ققل اين منطقه را ميتوان كوه هاي ميرزا و عباس اباد را نام برد كه مرتفع ترين كوه هاي چوپانان است.



شیب روستا :



سینا صمیمی ـ پروژه روستا ۱ ـ بهار ۹۱
منبع: دهستان چوپانان
91/07/20

هیچ نظری موجود نیست: