جستجوی این وبلاگ

۱۳۹۱ اسفند ۱۱, جمعه

ابعاد مختلف آثار معماري دهستان چوپانان


ابعاد هنری و ذ وقی:

انسان ، موجودی خوش ذوق ،باسلیقه و زیبا پسند است.افعال زیبا ،عناصر زیبا  و اثار زیبا را دوست دارد.
در معماری خانه های سنتی  دهستان چوپانان عناصر معماری و جود دارد که باعث زیبایی خانه ها و همچنین سیمای دهستان شده است.از جمله جان پناهای (o.k.b) پشت بام میباشد که در اکثر خانه های بافت قدیم مشاهده میشود که ار تفاع انها معمولا 80 تا 90 سانتی متر میباشد که در داخل این جان پناه ها حفره هایی به شکل ستاره چهار پر با خشت ساخته شده اند. و همچنین در های چوبی که با گل های میخی تزئین شده اند با کوبه های زیبا و همچنین استفاده از طاق های تو در تو در ایوان ورودی خانه که ارتفاع انها معمولا از ارتفاع راهروی ورودی بیشتر است.و همچنین استفاده از حوض در وسط خانه و همچنین استفاده از کتیبه هایی که در بالای سردر خانه های خود می زدند که معمولا ایاتی از قران بوده است. استفاده از بادگیر های زیبا که بیشتر مربوط به ابعاد فنی و تکنیکی مربوط می شود.همه ی این عناصر با هم چهره ی بسیار منظم و زیبا دهستان چوپانان را تشکیل می دهد.
ابعاد فنی و تکنیکی :

شکل دادن به ماده وبه کار گیری مواد فرآوری شده برای ساختن هر چیزی مستلزم استفاده از ابزار و فن اوری و دانش مناسب میباشد.
هرقسمت ساختمان فاعم از بخش های پیدا و ناپیدا ان ، با استفاده از مواد و اصول در روش های فنی مناسبی به وجود می اید.
در دهستان چوپانان این بعد از معماری بیش از هر کدام دیگر به چشم می اید.
استفاده از بادگیر در مناطق کویری برای خنک کردن فضای خانه با توجه به امکانات محدود قدیم  مرسوم بوده است. معمارانی چیره دستی   که این دهستان را ساختند و طراحی کردند از ز این سیستم خنک کننده سنتی  به مقدار زیاد در خانه ها استفاده کردند . جهت این بادگیر ها رو به شمال است  تا از این جهت گیری از بادی که از سمت شمال می وزد بیشتر استفاده کنند.(خصوصیات بادگیر های چوپانان را به طور مفصل در اینده توضیح داده می شود.)

یکی دیگر از تکنیک هایی که در شهر سازی چوپانان به کار رفته است این است که تمام کوچه ها به صورت عمودی و افقی و شطرنجی طراحی شده است که این تکنیک زیبایی خاصی را به دهستان چوپانان بخشیده است. این سیستم هم اکنون در اکثر شهر های امروزی اجرا میشود.این سیستم کوچه بندی علاوه بر اینکه کو چه ها را  از شر ریگ و شن های روان انباشته شده که باد با خود می اورد خلاصی می دهد با عث می شود خانه هایی که در ان کوچه قرار دارند از یک طرف به  کوچه راه داشته باشد و تبادل گرما وسرما کمتر صورت بگیرد.
علاوه بر ان عناصر دیگری در چوپانان وجود دارد که می توان انها را هم در این مبحث جای داد مانند :استفاده از بادشکن ها،کوچه های باریک (به صورتی که فقط انتهای کوچه ها به طول مشخصی  نسبت به کل کوچه باریک تر است.که متاسفانه این تنگناها در انتهای کوچه ها ی مشخص تخریب شده اند.)

ابعاد اجتماعی و فرهنگی:


سابقه تارخی ،ارزش های اجتماعی ،اهداف و ارزش های فرهنگی ودینی هر جامعهف عامل وحدت ،تحول  وتداوم حیات جامعه بوده واز عوامل اثر گذاری در طراحی معماری به شمار می رود.ایجاد حریم ،حفظ امنیت ،ایجاد فضایی مانوس ،تقویت ارتباطات اجتماعی و توجه بع ارزش های فرهنگی می بایست در معماری مورد توجه قرار گیرد.
در دهستان چوپانان  خانه های خود را با دیوار های بلند میساختند و برای ورودی خانه های خود هشتی می گذاشتند و از راهرو های پیچ دار برای ورود به خانه استفاده می کردند همه اینها نشانه موضوع درون گرایی می باشد این مسئله باعث میشد تا فضای خصوصی داخل خانه در معرض دید افراد خارج از خانه نباشد.وهمچنین در این انه از پنجره رو به بیرون کمتر استفاده شده است و معمولا فضا هایی که مخصوص پذیرایی از افراد غریبه بوده است جدا از فضا خصوصی (نشمین ، اتاق ها و اشپزخانه و..) طراحی شده است .

 * این پست به صورت مختصرتوضیح داده شده است .

سینا صمیمی_138

هیچ نظری موجود نیست: