جستجوی این وبلاگ

۱۳۹۱ اسفند ۱۱, جمعه

معماری بی نظیر روستای چوپانان

معماری بی نظیر روستای چوپانان

برجک های  پنجگانه قلعه چوپانان  که در سال های پیش  توسط عده ای  تخریب شد ،
ارزش تاریخی و فرهنگی روستایمان را  کمرنگ کرد . و هنوز که هنوزه  در گردهمایی ها و نمایشگاههای  فرهنگی چوپانان  از این برجک ها یاد میشود و به انها افتخار میکنیم و عکسهای  آن را قاب میکنیم و به اهالی فرهنگ میدهیم  تا آنها در حد یک عکس به یادگار داشته باشند .
اماواقعیت اینکه این برج ها دیگه وجود ندارند و ما،  پنج تا از ساخت های با ارزش  معماری و تاریخی  روستایمان را در سال های پیش به هر دلیلی تخریب کردیم.
اما هنوز چوپانان دارای ارزش های بسیار مهمی در معماری خود  دارد که میتوان به آنها افتخار کرد ،  که شاهد فرسودگی و یا تخریب  روز افزون انها هستیم ، اگر به فکر ترمیم و یا بازسازی و یا جلوگیری از تخریب انها  نباشیم  این ارزشهای معماری  مانند برجک های قلعه فقط در عکس ها ماندگار میشوند .
بادگیرها و بادشکن هایی که بسیار هوشمندانه طراحی وساخته شدند ، بافت متراکم و یک دست همراه با  سیمای معابر زیبا ، دانه های مسکونی منحصر به فرد (یک طبقه،دوطبقه و...)، شیب و استقرار مناسب روستا ، تفکیک خانه های مسکونی از  مزارع و ارتباطات انها ، قطعه بندی مزارع و باغات و... که همه به روستای چوپانان ارزش دادند و باید آنها را بیش از پیش حفظ کنیم.
یک نمونه از دانه ی مسکونی روستای چوپانان که متاسفانه در چند سال پیش تخریب شد .
 خانه عظیمی - چوپانان  (این خانه یک طبقه ، با الگوی حیاط مرکزی ، در بافت متراکم روستا بنا شده است. بادگیر ، آجرچینی نما و کف ،جزییات تزئنی در و پنجره چوبی ، فضای سبز ، تناسب و تقارن سه جبهی اصلی حیاط از مشخصات این بناست).
















 

(  اسم روستای چوپانان وروستای ابیانه از استان اصفهان در کتاب خانه های سنتی روستاهای ایران که در کتابخانه دانشکده  دیدم ).


سینا صمیمی
منبع: دهستان چوپانان
91/04/10

هیچ نظری موجود نیست: