جستجوی این وبلاگ

۱۳۹۱ اسفند ۱۱, جمعه

فراموشیِ نمادها ( بادگيرهاي چوپانان)


برگرفته از وبلاگ ذبيح

هر کالا ، کشورو شهری نماد یا سمبلی دارد که باعث شناختن و
هویت بخشیدن آن می شود به گونه ای که اگر شخصی یا جایی به  فکر استفاده از نماد دیگری برای خود  باشد موجب اعتراض صاحب نماد شده و حتی کار به شکایت مراجع قضایی داخلی وحتی بین المللی می کشد . می توان گفت که نماد یا علامت شناخته شده هر چیز شناسنامه آن است به عنوان مثال علامت استاندارد برای کالاها ویا تمام آثار باستانی کشورها و شهر ها مثل برج ایفل ،اهرام مصر،سی وسه پل وتخت جمشید ایران ،دیوار چین ونمادهای طبیعی مثل آبشار نیاگارا ویا جنگلهای منطقه حاره و...  .

مردم  کشورها به  نمادها و سمبلهای  شناخته شده  کشورشان بسیار احترام می گذارند و در بعضی موارد تا پای جان جهت حفظ آن مبارزه می کنند مثل پرچم هر کشور که نماد استقلال
و هویت وبودن آن کشور است .

ما نیز در چوپانان نماد هایی داریم که باید از آنها حراست کنیم  چون باعث افتخار ما در مقابل
دیگران است و یکی از آن نماد ها بادگیر های روستایمان است ، ما همگی چوپانان را به لحاظ
معماری زیبا و منحصر به فردش ازجمله کوچه های صاف و راست و بدون بن بست و بادگیر های زیبای آن  به عنوان الماس خوش تراش کویر می شناسیم  چرا که ارزش افزوده  واقعی الماس به زیبا تراش خوردن آن است ، بدین علت بادگیریکی از نمادهای مهم چوپانان محسوب می شود .

متاسفانه در سالهای اخیر شاهد خراب کردن یکی یکی بادگیر ها به بهانه های مختلف هستیم و یکی از این بهانه ها  هزینه بالای نگهداری و مرمت آنهاست به گونه ای که در عصر حاظر به خاطر وجود کولر و انواع و اقسام وسایل دیگر بادگیر ها کارایی اصلی خود را از دست داده اند و مردم بجای صرف هزینه بازسازی آن به فکر خراب کردنش می افتند به قولی خرج آن فقط خراب کردن آن است در غیر این صورت هزینه ترمیم  و باز سازی آن بسیار بالا تر است ودر سالهای آینده باز هم احتیاج به نوسازی و هزینه مجدد دارد .

حال چه باید کرد ، باید به خاطر داشته باشیم چوپانان بدون بادگیر و خانه های خشتی اش دیگر الماسی خوش تراش نیست به تکه سنگی همانند دیگر سنگ های ریخته شده در بیابان می ماند پس ما باید به نمادهای روستایمان احترام بگذاریم و در حفظ  آن کوشا باشیم از جمله اقداماتی که در این زمینه میتوان انجام داد سرشماری بادگیرها و تهیه پلاک وشناسنامه برای تک تک آنهاست وبعد بالابردن فرهنگ عمومی که به خاطرخرج اندک به سیماونمای زیبای روستایمان
آسیب جدی نرسانیم  بعد کمک هزینه بازسازی و حتی درخواست  یاری از میراث فرهنگی (مثل کاری که در یزد و انارک با بودجه میراث انجام گرفت) و اقدامات موثر دیگر. در پایان قراردادن جریمه سنگین برای متخلفان و ویران کننده های  میراث فرهنگی  روستایمان .
 بیایید با هم فکری و همکاری هم، محیطی جذاب و زیبا داشته باشیم.
مقاله از : بهزاد فاتح
منبع: دهستان چوپانان                          

هیچ نظری موجود نیست: