جستجوی این وبلاگ

۱۳۹۰ اردیبهشت ۱۳, سه‌شنبه

رسوم جشن عقد در چوپانان



رسوم جشن عقد در چوپانان

مراسم عقد

ابتدا خانواده های عروس خانم و آقای داماد روزی را که خوش یومن باشد را از تقویم پیدا کرده و با رضایت عروس و داماد آن را انتخاب کرده .

در شب قبل از روز عقد کنان دختران و خانمان فامیل برای چیدن سفره عقد دست به کار می شوند.

موارد لازم در سفره عقد

ابتدا سفره ای پارچه ای زیبا بر زمین می گسترانند به طوری که به طرف خانه خدا باشد به طوری که عروس خانم و آقای داماد به طرف قبله باشند . سپس مواد لازم مانند:

آینه و شمعدان ، دانه های روغنی ( گردو، بادام ، فندق ، ...) ، عسل ، آب ، شیرینی ، نقل و نبات ، جانمازی به طرف قبله که در آن قرآن ، مهر و تسبیح قرار دارد.، نمک ( به دلیل اینکه دست عروس خانم با نمک باشد و زندگی آقای داماد را پر نمک کند) ، برنج ( تا پا قدم عروس خانم با برکت باشد ، نان و پنیر و سبزی که به تعداد مهمانها آماده می شود و بعد از عقد به حضار تعارف می کنند ، در جوانان با خوردن این نان و پنیر بختشان باز می شود.

بعد از چیدن سفره در کنار سفره به جشن و شادی می پردازند .

روز عقد کنان بعد از اینکه مهمانها و عاقد آمدند ، خطبه عقد خوانده می شود و با فرستادن عروس خانم برای گل چیدن و گلاب آوردن بلاخره بله را از عروس خانم می گیرند.( شولولولو.... خو بر محمد و آل محمد صلوات) در تمام این مراسم دختران فامیل و خانمان خوشبخت فامیل توری سفید رنگ را بر روی سر عروس خانم و آقای داماد می گیرند و یکی از آنها بر روی طور دو کله قند کوچک را به هم می ساید . این کار با عوض کردن کسانی که دور طور را گرفته اند به ترتیب عوض می شود.

بعد از رفتن عاقد شعر خواندن بانوان شروع می شود.

با یک نخ سفید و سوزن این طور دوخته می شود و خوانده می شود

می دوزم و می دوزم مهر و محبت می دوزم خوشبختی و سفید بختی می دوزم

و اگر سروده خان از خانواده داماد باشد به شوخی می گوید زبون مادر شوهر و خواهر شوهر را می دوزم

و شخصی که قند ها می ساید : می سابم و می سابم خوشبختی را می سابم شیرینی را برای عروس خانم و آقا داماد می سابم

بعد از انجام این مراسم شروع به عسل خوردن می شود

ابتدا آقای داماد با انگشت کوچک خود در ظرف عسل زده و عسل را در دهان عروس خانم قرار می دهد و سپس عروس خانم این عمل را انجام می دهد.

حالا نوبت به دادن هدیه به عروس و داماد می رسد . ابتدا مادر داماد یا خود آقای داماد حلقه ای را که قبل از عقد با انتخاب عروس خانم تهیه شده است به دست عروس خانم می کنند.و سپس مادر عروس خانم یا خود عروس خانم حلقه آقای داماد را به دستش می کند و نوبت به هدایای دیگر می شود که فامیل های نزدیک به عروس خانم و آقای داماد می دهند.

بعد از آن نوبت به بریدن کیک می شود که عروس خانم و آقای داماد با هم کیک را بریده و تقسیم می کنند.

انشا الله به پای همدیگر پیر بشوند



+ نوشته شده در چهارشنبه 30 دی1388ساعت 10:24 قبل از ظهر توسط امیر افضل |

هیچ نظری موجود نیست: