جستجوی این وبلاگ

۱۳۸۹ بهمن ۷, پنجشنبه

بازی های محلی در چوپانان



بازی های محلی در چوپانان

بازی های محلی روستای چوپانان

این قسمت را به پیشنهاد یکی از دوستان خوبم جناب آقای دکتر مالکی نوشته شده است که از ایشون کمال تشکر را دارم.

بازی ها بین رده های سنی با هم تفاوت دارد و این تفاوتها به میزان توانایی کودکان بستگی دارد

رده سنی یک تا هفت سال

برای پسران بازی هایی همچون ماشین بازی ( به طوری که به ماشین خود نخی وصل کرده و به دنبال خود می کشند یا به وسیله دست آن را به حرکت در می آورند.)

چرخ سواری که در گذشته چون چرخ خیلی نبود از یک لوله ی آهنی که سر لوله را به گونه ای که بتواند دور حلقه ی تایر چرخ قرار گیرد و به وسیله ی لوله می توانستند چرخ را به حرکت اندازند .و به دنبال آن می دویدند.

توپ بازی که وسیله ای پر طرفدار و آسان برای بازی بچه ها به کار برده می شد

و برای دختر خانم ها

عروسک بازی در بازی هایی مثل خاله بازی ، مامان بازی

برای سن های بالای هفت سال بازی ها تنوع بیشتری پیدا کرده

برای پسران بازی هایی همچون :

هفت سنگ :

این بازی به صورت گروهی انجام می شود به این صورت که بچه ها به دو دسته تقسیم می شوند تعداد هفت سنگ را آماده کرده روی هم می چینند سپس گروه دیگر یک از اعضایشان را در فاصله ی 5 متری از سنگ ها قرار می دهند و با یک توپ به سنگها ضربه می زند تا سنگها به اطراف پخش شوند و شخص ضربه زده شروع به دویدن می کند تا به 5متری ان طرف محل سنگها برسد اگر تا آن موقع بتوان سنگها را روی هم قرار دهد گروه ضربه زده سوخته و آن گروهی که توانسته سنگها را قبل از رسیدن شخص به جایگاه بچیند برنده است. و اگر نتوانستند سنگها را بچینند آن گروه برنده می شود.

گردو بازی یا تیله بازی

به اینصورت که چند نفر جمع می شدند هر شخص یک گردو بر روی زمین قرار می دادند و نوبتی هر کس گردوی دیگر خود را به طرف گردو ها می انداختند به هر تعداد گردویی که برخورد می کرد آن تعداد را برنده می شد.

یه قل دو قل

این بازی بین پسران و دختران یکسان است

این بازی مرحله مرحله بوده و اگر شخصی نتواند این بازی را در قسمتهای هر مرحله انجام دهد باید به قسمت اول هر مرحله ای که در آن قرار دارد برگردد .

مرحله ی اول

در قسمت اول: ابتدا مقدار 5 سنگ کوچک مناسب را جمع و بعد از جمع آوری آنها را روی زمین می ریزند( برای هر قسمت یکبار ) یکی از سنگها را برداشته و به هوا پرتاب می کنند و در زمانی که سنگ در هوا معلق است یک سنگ از روی زمین بر می دارد و سپس سنگی که به هوا انداختند را با همان دست می گیرند. به همین ترتیب تا چهار مرتبه تا تمام سنگها را بردارند.

قسمت دوم : مانند قست اول ولی با هر پرتاب سنگ به هوا مقدار دو سنگ را بر می دارند.

قسمت سوم : مانند قبل اما در پرتاب سنگ مقدار سه سنگ را برداشته سپس ان یک سنگ را بر می دارند.

قسمت چهارم : مانند قبل و این بار همه سنگ ها را یک باره بر می دارند

مرحله دوم (آبشار یا آب شر شرو)

قسمت اول : با دست دیگر به گونه ای که دست دارای شیبی است و پشت دست به سمت بالا قرار دارد، سنگها را بر پشت دست می ریزند . بعد از آن یکی از سنگهایی که دورتر است را برداشته و مانند مرحله اول قسمت چهارم تمام سنگها را بر می دارند.

قسمت دوم : مانند قسمت اول ولی این بار کف دست به سمت بالا قرار دارد و سنگها را جمع می کنند.

مرحله سوم

قسمت اول : در این مرحله باید سنگها از روی پشت دست دیگر به گونه ای که دستی که حاوی سنگهاست از زیر دست آبشاری رد شود و بر روی پشت دست ریخته شود . بعد از ریخته شدن سنگها ابتدا دو انگشت سبابه و اشاره را به هم می چسبانند و از فضای بین انگشت اشاره و شصت دست یک دروازه مانند روی زمین درست کرده و سپس مانند قبل یک سنگ را به هوا پرتاب کرده و با همان دست سنگها را یکی یکی در دروازه می کنند.

مرحله چهارم

قسمت اول بشکن : مانند مرحله اول سنگها به گونه ای بر می دارند که سنگ یا سنکهای جمع شده با سنگی که پرتاب شده به هم بخورد و صدای شکستن بدهد.

قسمت دوم نشکن : مانند قبل فقط سنگهای جمع شده را به گونه ای در دست خود قرار می دهند که با سنگ پرتاب شده برخورد نکند و صدایی از خود ندهد.

مرحله پنجم

مانند مرحله اول فقط تفاوت آن در این است که برای گرفتن سنگی که پرتاب شده به صورت چنگکی به صورتی که پشت دست به سمت بالا باشد.

بازی های مخصوص دختران

خونه سازی ( لی لی ) یا تالنگه

این بازی به گونه ای است که ابتدا با گچ یا هر چیز دیگر روی زمین خانه هایی مربعی می کشند و سپس هر نفر برای خود یک سنگ داشت که با توجه به نوع لی لی سنگهای خود را مرحله به مرحله با دست می انداختند تا در مرحله ای که در آن قرار دارند جای بگیرد و با لی لی کنان تمام مراحل را طی می کردند ولی در مرحله ای که قرار دارند در خانه مربوطه پا نمی گذاشتند و از روی آن می پریدند . بعد تمام شدن مراحل این بار با کمک پا سنگ خود را یکی یکی در خانه های مربوطه می راندند تا به اتمام برسد

قوانین بازی : در این بازی سوختن به معنی آن است که شخص سنگ خود را به داخل خانه مورد نظر نیندازد یا روی خط آن قرار گیرد یا در حین بازی پای طرف روی خطوط خانه ها قرار بگیرد که طرف در همان مرحله می ماند و بازی را نفر بعدی ادامه می دهد.

کمک هایی که در این بازی می شود وقتی مراحل از 6 مرحله می گذرد شخصی یک پای خود را در خانه مربوطه قرار می دهد تا شخص پرتاب کننده سنگ سنگش به پای طرف مقابل برخورد کند و در خانه بماند و در خانه های بالاتر از 9 این کار با دو پا انجام می شود به این گونه که طرف پاشنه پا را به هم می چسبانند و دو سر پا را از هم دور می کنند.

کش بازی :

در این بازی از یک کش بلند حدود 4-5 متری را دو سرش را به هم وصل میکنند و دو نفر در داخل کش ایستاده و با دور شدن از هم ، کش را با پای خود به صورت مستطیل نگه می دارند و شخص سوم که بازی را انجام می دهد از یک طرف می پرد و دو پای خود را روی کشها قرار می دهد و در مرحله بعد از روی کشها می پرد طرف دیگر این بازی مراحلی دارد که از محل قرار گیری کشها روی مچ پا ، روی زانو ، روی کمر

قواعد : اگر کسی نتواند با دو پا به طور همزمان روی کشها بپرد یا وقتیکه از روی کشها به طرف دیگر بپرد ، به طور کامل آن طرف نرود، بازنده یا سوخته است ، که باید جای خود را به نفر بعدی دهد.

وسطی :

این بازی از دو گروه تشکیل می شود یک گروه وسط زمین و گروه دیگر دور زمین که گروهی که بیرون زمین قرار دارند فقط دو نفر آن ها بازی می کنند

این بازی به صورتی است که با توپی که در دست یکی از دو نفر ،گروه بیرون زمین است ،به سمت بازیکنان گروه وسط زمین نشانه می رود که اگر توپ با آنها برخورد کند ،از زمین بیرون می رود واگر کسی از بازیکنان وسط زمین با دست خود توپی را که به سمت او پرتاب شده است را بگیرد ( به اصطلاح جون بگیرد ) می تواند یکی از کسانی که بیرون رفته است را به داخل باورد یا برای خودش نگهدارد که اگر توپی با او برخورد کرد بتواند بدون بیرون رفتن از زمین در داخل زمین بماند.

این بازی تا جایی ادامه می یابد که فقط یک نفر در زمین باقی بماند در این صورت تعداد 10 ضربه می توانند گروه بیرونی به شخص داخل زمین بزند که از این 10 ضربه تعداد 5 تا هوایی که اگر شخص این نوع توپها را بگیرد هیچ اثری برای او ندارد که این نوع توپها را قبل از پرتاب می گویند هوایی ، ولی برای توپهای زمینی اگر یکی از آنها را بگیرد می تواند همه را به بازی آورد و اگر توپی به او برخورد کند سوخته و نوبت به گروه بیرونی می رسد تا به داخل زمین بروند و جای خود را به گروه بازنده می دهد

اگر گروه بیرونی نتواند تا قبل از 10 ضربه شخص را از زمین بیرون کند بازنده می شود و دوباره همان گروه داخل زمین در وسط زمین هستند

تعداد افرادی را که در داخل زمین هستند و برخورد توپ با آنها هیچ تاثیری برای آنها ندارد و همیشه در وسط زمین اند و بستگی به گروه خاصی ندارند را نخودی گویند

نخودی نمی تواند جون بگیرد و کسی را به داخل بیاورد و این لقب برای معمولا کودکان کم سن وسالتر کاربرد دارد .

دختره گریه می کنه

در این بازی گروهی از بچه ها دور هم حلقه زده و روی زمین می نشینند و دست خود را به صورت کاسه ای در می آورند و پشت خود قرار می دهند . یکی از آنها را بنا به قرعه کشی ( ده بیست سی چهل یا پلم پولوم پیلیش که در آن به رو یا پشت دست آوردن برگزیده می شود یا سنگ کاغذ قیچی ( سنگ "دست مشت کرده " کاغذ " دست باز است " قیچی " مانند قیچی دو انگشت سبابه و اشاره باز و بقیه انگشتان بسته است " که دست خود را پشت سر خود قرار داده و جمله سنگ کاغذ قیچی را می خوانند و در پایان دست خود را جلو آورده و به هم نشان می دهد ، در این بازی سنگ قیچی را می شکند و کاغذ سنگ را می خورد و قیچی کاغذ را می برد و برنده مشخص می شود . این قرعه کشی معمولا دو نفره است)

حال شخص برنده کاغذ یا پارچه ای یا توپی را در دست دارد و به دور جمع می چرخد و توپی را که در دست دارد را در دست یکی از بچه های نشته قرار می دهد و می دود و شخصی که توپ در دست آن است به دنبال شخص می دود ، اگر او را تا قبل از اینکه در جای او بنشیند بگیرد برده است وگرنه بازنده است وشخص بازنده باید در وسط حلقه کودکان بنشیند تا نفر بعدی ببازد، این بازی تکرار می شود تا به تعداد باخت یک نفر بیش از 5 بار برسد که بعد از آن فرد باخته را با توپ یا میوه می زنند یا برایش شعر هایی میخوانند که به او گوجه گندیده و .. می گویند

در حین بازی کودکانی که دور هم نشسته اند شعر زیر را می خوانند

دختره گریه می کنه زاری می کنه پرتغال من از برای من یکی را ببر



+ نوشته شده در سه شنبه 8 دی1388ساعت 2:15 بعد از ظهر توسط امیرافضل

هیچ نظری موجود نیست: