جستجوی این وبلاگ

۱۳۸۹ اسفند ۳, سه‌شنبه

رسوم بعد از تولد فرزندان



رسوم بعد از تولد فرزندان

رسوم بعد از تولد فرزندان

در هنگامی که فرزند نزدیک به تولدش است . پدرش به پشت بام می رود و اذان می گوید که این رسم هم نشان کمک خواستن پدر کودک از خدا تا بچه اش به سلامتی به دنیا بیاید

و در کنار این خواهش ،همسایگان که صدای اذان را می شنوند به همین منظور برای مادر وبچه دعا می کنند تا به سلامتی بچه به دنیا بیاید.

بعد از مدت چند روز ( کمتر از ده روز ) یکی از اقوام بر گوش راست کودک اذان و در گوش چپش اقامه می گویند.

برای جلوگیری از چشم زخم برای کودک پلاکی تهیه می کنند که در آن آیه( وان یکاد) نقش بسته و بر پارچه قنداق کودک نصب می کنند.و بر پیشانی نوزاد از سرمه و اسفند سوخته ُ خالی سیاه رنگ قرار می دهند .

بعد از به دنیا آمدن کودک اقوام و آشنایان برای او و پدر و مادرش هدیه ای به عنوان چشم روشنی می آورند ، که با این کار هم به دیدن کودک می روند و هم به پدر و مادرش تبریک می گویند.

بعد از به دنیا آمدن کودک پدر بچه یک گوسفند را عقیقه می کند ( این کار به این صورت است که گوسفندی را قربانی می کنند و تمام استخوانهای گوسفند را از گوشتش جدا می کنند و استخوان ها را بر روی بام خانه می ریزند و گوشتش را به افراد نیازمند و هر شخص دیگر به غیر از خود می دهند.)

دختر بچه را در 5 ماهگی دستشان را روی سرش می گذارند و او را می نشانند .

در چوپانان رسم بر این است که فرزند پسر که به هفت ماهگی می رسد هفت کله قند را دور کودک می چینند و کودک هفت ماهه می تواند به کمک این کله قند ها بنشیند( دو ماه بعد از اینکه دختر می تواند بنشیند) و در این روز جشنی بر پا می شود.

+ نوشته شده در چهارشنبه 9 دی1388ساعت 3:18 قبل از ظهر توسط امیرافضل

هیچ نظری موجود نیست: